Zostań w domu-Kangurki

Realizacja podstawy programowej odbywa się głównie poprzez pracę zdalną za pomcą komunikatora WhatsApp.

wierszyki http://wierszykidladzieci.pl/wojtyla/wiejskie-zycie.php?fbclid=IwAR3-P4X599J32qQlQd_V2SzWAk6v-5xpBOeqSdpwBJclY6IBZp_u4GUJjZYh

Zakres działań na najbliższe dni

Drodzy Rodzice,

W najbliższym tygodniu, zgodnie z rozkładem materiału w grupie sześciolatków zaplanowano realizację tematu kompleksowego NA WSI  (tematy dni: W gospodarstwie; Zwierzęta w gospodarstwie; Od jajka do kury; Od krowy – nabiał; Przetwory z nabiału.)

W tym czasie dzieci powinny:

  • rozmawiać na temat zwierząt mieszkających w gospodarstwie wiejskim, nazywać te zwierzęta i ich młode,
  • nazywać pomieszczenia, w których mieszkają te zwierzęta, 
  • poznawać ich zwyczaje i ulubione pokarmy, 
  • dowiedzieć się, które zwierzęta wykluwają się z jajek,
  • poznać budowę jajka,
  • rozmawiać na temat nabiału oraz jego przetworów – serów, jogurtów, kefirów.
  • poznać liczbę 8.
  • przeliczać elementy,
  • dokładać i zabierać elementy ze zbioru, tak aby została podana ich liczba.
  • uczyć się pisać cyfrę 8.
  • poznać literę j, J, jak jajo lub Janek.
  • wysłuchiwać głoskę j na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów.
  • próbować czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J.

TEMAT TYGODNIOWY:  NA WSI 

Dzień 1. W gospodarstwie  Pomoce dydaktyczne w Załączniku 1 (do wydrukowania, jeśli jest to możliwe, albo wypowiadania się na temat wyświetlanych obrazków), online do wykorzystania linki zamieszczone poniżej.   https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0https://www.lulek.tv/vod/clip/odglosy-zwierzat-domowych-film-edukacyjny-144https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

Pomoce dydaktyczne: obrazki, napisy, karty pracy, filmy edukacyjne

W zagrodzieBożena Forma
Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.
Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.
Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.
Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.

  • Rozmowa dotycząca treści wiersza: Kto jest bohaterem wiersza?; Co od rana robi gospodyni Magda?; Jak myślicie, gdzie mieszka gospodyni Magda?
  • Zwierzęta z wiejskiego podwórka – rozwijanie percepcji słuchowej.
  • Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami. Dzieci słuchają zdań, których zakończenia (słowa do rymu) dopowiadają. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.

Powiedz: prosię i podrap się po … /nosie/.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… /dłoń/.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … /głowy/.
Powiedz: króliczki i nadmij … /policzki/.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem … /brzuszka/.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, … /trzy/.

  • Czyje to domy? – dzieci nazywają pomieszczenia, w których żyją poszczególne zwierzęta wiejskie: stajnia, obora, chlewik, kurnik, owczarnia, buda. Dobieranie podpisów do obrazków zwierząt.

Wyprawa na wieś

Bogusław Michalec

Dziś przy płocie, gdzieś nad Sanem, koza kłóci się z baranem. Taka sprzeczka to nie żarty: kto z nich bardziej jest uparty? Tuż przy skręcie na Jaworzno gra­ły kury w piłkę nożną. Mecz sędziował kogut stary, co miał buty nie do pary. W bramce była wielka dziura, więc mocniej jakaś kura kopnąć tu zechciała pił­kę, choćby nawet przez pomyłkę, to szukano piłki potem od niedzieli po sobo­tę. Ale wbrew tym przeciwnościom, kury grały z przyjemnością. Koń, co wiele w życiu przeżył, dziś w uśmiechu zęby szczerzy. Rzekł, gdy wsparł się na pod­kowie: „Dobrze jest mieć końskie zdrowie”. Jedni mają strojne szaty, za to krowa – czarne łaty. Smutnie muczy całe lata: „Nie chcę dłużej być łaciata”. Pewna świnka w Świnoujściu marzy wciąż o zamążpójściu. Szuka ciągle kan­dydata „Miła jestem i bogata. To nie będzie pierwszy lepszy, chcę by był naj­lepszy z wieprzy. Niech ma frak i krawat w prążki, niech uczone czyta książki. Niech kwiatami też mnie wita, niech je widelcem z koryta. Zresztą – po co tyle krzyku – mogę sama żyć w chlewiku”. Gdy się indyk rozindyczy, nikt indyka nie przekrzyczy. Niech pies szczeka, baran beczy, indyk swoje, indyk przeczy: „Ja wiem lepiej, nie masz racji. Już mówiłem przy kolacji, że od Gdańska, aż po Kraków, indyk jest najlepszym z ptaków. Gdy się gęś ze złości trzęsie, robi miny bardzo gęsie. Ranek, albo popołudnie, gęś wykrzywia się paskudnie. Księżyc zajął miejsce słońca, fochom gęsi nie ma końca. Pyta paw i pyta kura: „O co taka awantura?”

Dzień 2. Zwierzęta w gospodarstwie Pomoce dydaktyczne w Załączniku 2 (do wydrukowania, jeśli jest to możliwe, albo wypowiadania się na temat wyświetlanych obrazków), online do wykorzystania linki zamieszczone poniżej. https://www.lulek.tv/vod/clip/w-gospodarstwie-zwierzyniec-lulka-42https://www.lulek.tv/vod/clip/dziadek-lulka-farme-mial-piosenki-dla-dzieci-13https://www.lulek.tv/gry/darmowe/wies-227

Pomoce dydaktyczne: obrazki, napisy, wiersz, karty pracy, filmy edukacyjne, piosenka

Wiejskie życieAleksandra Wojtyła
Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.
Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.
Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą cos mówić naraz.
Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,
że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.
Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,
która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.
Napuszają się indyki
że zbyt głośna ryczą byki.
Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.
Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.
Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.
W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.
Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.
Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.
Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.
Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę.

Kogut

Kogut panem jest podwórka.

Powie Wam to każda kurka.

I przez całe swoje życie

wstaje zawsze już o świcie,

by zwierzęta i ludzi

swoim pianiem obudzić.

Na głowie ma grzebień czerwony,

zawsze broni kury – żony.

Wtedy pieje kukurykuuuu!

Zmiataj rozbójniku!

Kura

Kurki w nocy śpią na grzędzie,

w dzień zaś skubią trawkę wszędzie

i ostrymi pazurkami

grzebią w ziemi za ziarnami.

Kiedy jajko zniesie kurka,

głośno gdacze złotopiórka.

A gdy wysiaduje jajka,

mówię szczerze, to nie bajka,

trzymaj od niej się z daleka.

Może wtedy podzióbać człowieka.

Gdy wyklują się kurczątka,

małe, żółte niebożątka,

mama kura nie odpuszcza

i z oczu swych dzieci nie spuszcza.

Biedna jest ta nasza kurka,

nigdy nie może opuścić podwórka.

Nikt nie pyta o jej wolę,

żywot swój często kończy w rosole.

Baran

Dzisiaj od samego rana

słychać wokół bek barana,

co na głowie dla przestrogi

nosi zakręcone rogi.

Nie pytając się nikogo

wstał o świcie lewą nogą,

czmychnął ze swojej obórki

i z impetem goni kurki.

Kochany Panie Baranie!

Niech Pan natychmiast przestanie.

Bo te kurki pewność mam

nie zniosą więcej jajek nam.

Świnka

Każda świnka lubi błoto

w błocie kapie się z ochotą

i gdy biegnie na śniadanie

zabrudzone ma „ubranie”.

Choć nie wzbudza to zachwytu,

ona nie traci apetytu.

Droga świnko, tak nieładnie,

błoto Ci w korytko wpadnie.

A to skończy się z pewnością

brzuszka twego niestrawnością.

Nim przystąpisz do jedzenia,

o tym już wspomniano nieraz,

czyste ręce miej, ubranie,

wtedy nic Ci się nie stanie.

Koza

Kto hoduje kózek parkę,

może schować już kosiarkę,

bo te kozy, to wszyscy wiedzą

całą trawę z podwórka zjedzą.

Nie pogardzą i listkami

oraz z drzewa gałązkami.

Koza wciąż buzią swa porusza,

wilczy głód ją do tego zmusza.

Jest ceniona przez człowieka

ze względu na dużą wartość jej mleka.

GĘŚ

Tam, gdzie ścieżka biegnie wąska,

stała sobie pewna gąska,

która znana jest wśród gości

z braku swojej gościnności.

Czasem bywa agresywna,

choć to rzecz jest trochę dziwna,

czemu psa, co podwórka pilnuje,

ciągle dziobem podszczypuje?

  • W gospodarstwie
  • Dobieranie zwierząt w pary – osobniki dorosłe i ich potomstwo – zabawa dydaktyczna.  Zadaniem dzieci jest dobrać właściwe obrazki do pary i nazwać osobniki dorosłe i ich potomstwo.
  • Liczymy kurczęta –  cyfra 8
  • Policz i zrób – zabawa matematyczno – ruchowa. Przygotowane karto­niki z oczkami, jak na kostce do gry. Pokazujemy dwa kartoniki i prosimy dzieci, aby zrobiły np. tyle samo pajacyków, przysiadów lub skakały tyle razy, ile jest razem oczek na obu kartonikach.
  • Wiejska zagroda – praca plastyczna. Rysowanie kredkami pastelowymi. 
Dzień 3. Od jajka do kury Pomoce dydaktyczne w Załączniku 3 (do wydrukowania, jeśli jest to możliwe, albo wypowiadania się na temat wyświetlanych obrazków), online do wykorzystania linki zamieszczone poniżej. piosenka MP3https://www.youtube.com/watch?v=eRXhIPlBwuIhttps://www.youtube.com/watch?v=6Kxx_DTonR0https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY&list=TLPQMjIwMzIwMjDI9WZtRF-EYg&index=10https://www.youtube.com/watch?v=64x1xHFrI2Ahttps://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

Pomoce dydaktyczne: obrazki, opowiadanie, karty pracy, filmy edukacyjne, piosenka

W kurniku

Muz. i sł. Danuta i Karol Jagiełło

W kurniku od rana coś się dzisiaj dzieje:

kury gdaczą z całej siły, kogut głośno pieje. / × 2

Już nadeszła pora, skorupki pękają,

a kurczątka co sił w nóżkach kurom uciekają. / × 2

Wracajcie, wracajcie, szybko do kurnika,

dostaniecie do jedzenia ziarnek słonecznika. / × 2

Nie chcemy, nie chcemy, zabawę wolimy.

Siedzieliśmy w swych skorupkach od połowy zimy. / × 2

Ciemna noc nadeszła, więc się posłuchały

i pod skrzydła swojej mamy chętnie się schowały./ × 2

  • Rozmowa na temat treści piosenki. Następnie dzieci realizują rytm piosenki – klaszcząc, tupiąc, wybijając rytm  dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą. . 
  • porównywanie jaj różnych ptaków domowych.
  • Jajko – zabawa badawcza. Prezentowanie dzieciom różnych rodzajów jajek: kurze, kacze, strusie, przepiórcze (można posługiwać się ilustracjami w książce). Dzie­ci porównują je, zwracają szczególną uwagę na wielkość. Następnie rozbijamy jedno jajko i wylewamy jego zawartość na talerzyk. Dzieci nazywają części: sko­rupkę, białko, żółtko.
  • Wyszukiwanie głoski j – zabawa dydaktyczna. Zadaniem dzieci jest wyszuka­nie wokół siebie przedmiotów, które zaczynają się taką samą głoskę jak wyraz jajko.
  • Zapoznanie z literą  j na podstawie wyrazów: jajo, Janek.  Dzielenie wyrazów na sylaby i głoski, przeliczanie ich. Demonstracja nowej litery drukowanej małej i wielkiej . Demonstracja nowej litery pisanej małej i wielkiej, porównywanie jej z literą drukowaną; pokaz pisania litery  bez liniatury i w liniaturze, zwrócenie uwagi na kierunek pisania. Omówienie miejsca zapisu małej i wielkiej litery w liniaturze. Modelowanie litery pisanej – z plasteliny, z drucików, pisanie kaszą i inne sposoby do wyboru.
  • Małe – duże jajo kurze  – zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci naśladują ruchy dostosowują się do jej tempa recytacji.

Małe – duże

sł. tradycyjne

Małe, duże Ręce blisko siebie, ręce rozłożone.

jajo kurze, Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.

jajo kurze, Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.

jajo kurze. Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.

Duże, małe Ręce rozłożone, ręce blisko siebie.

doskonałe, Klepanie się ręką po brzuchu.

doskonałe, Klepanie się ręką po brzuchu.

mniam. Klaśnięcie w dłonie.

  • Co było pierwsze? – słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke.

Co było pierwsze?

Grzegorz Kasdepke

Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu – a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.

– Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały swój pierwszy dzień na uniwersytecie.

– Ko – koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwo­śmy zniosły tych smarkaczy, a już nam pyskują!

Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząk­nął – i tak właśnie zaczął się wykład.

– Jajko czy kura?… – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu po dziobie. – Oto jest pytanie…się kury!

– Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobi­ły takiego hałasu, że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę.

– Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko.

Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chcia­łaby je szybko wysiedzieć.

– No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?!

Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przy­znać kurom rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygra­moliło się pisklę.

– Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie profesor Koko.

Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebo­głosy. I tak skończył się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.

– Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym – obiecał profesor Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować kosmiczną rakietę…

Dzień 4. Od krowy – nabiał Pomoce dydaktyczne w Załączniku 4 (do wydrukowania, jeśli jest to możliwe, albo wypowiadania się na temat wyświetlanych obrazków), online do wykorzystania linki zamieszczone poniżej. https://www.youtube.com/watch?v=xJRi9ykdZP0https://www.youtube.com/watch?v=hMl74Mm6tgUhttps://www.youtube.com/watch?v=k_oVHtxJsG0  

Pomoce dydaktyczne: obrazki, zagadki, karty pracy, filmy edukacyjne

Wielka księga zagadek

Arkadiusz Maćkowiak

Biały jest twarogiem zwany,

W żółtym dziury się znajdują.

W twej lodówce jest schowany,

Z nim kanapki ci smakują. /ser/

Naturalny, owocowy,

Bardzo pyszny oraz zdrowy.

Z przeróżnymi dodatkami,

Śliwką, wiśnią lub ziarnami.

Z mleka zdrowym jest produktem,

A nazywa się … /jogurt/

Z mleka produkt wytwarzany,

Białym serem bywa zwany.

Naturalny, bardzo zdrowy,

Z dżemem, z miodem – wyborowy. /twaróg/

  • Co to jest? – zabawa dydaktyczna. przygotowujemy porcje różnych dostępnych produktów mlecznych, np. twarogu, jogurtu, żółtego sera, kefiru. Dzieci z zamkniętymi oczami próbują wszystkich produktów i nazy­wają je. Przedstawiamy dzieciom właściwości zdrowotne produktów mlecznych. Omawiamy sposób ich przechowywania.
  • Co jest zdrowe? – praca plastyczna metodą kolaż. Przygotowujemy dla  dziecka kartkę z narysowanymi półkami sklepowymi. Zadaniem dzieci jest powycinanie z gazet (ulotek sklepowych) produktów spożywczych i poprzykle­janie ich na półkach według rodzajów. Można również naszykować podpisy do półek: nabiał, makarony, napoje, owoce i inne. Dzieci muszą pamiętać, że na półkach mają się znaleźć tylko zdrowe produkty. 
  • W gospodarstwie – słuchanie wiersza T.Massalskiej; naśladowanie głosów zwierząt, ćwiczenia ortofoniczne.

W gospodarstwie

Teresa Maria Massalska

Pieje kogut już od świtu:

– Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo

Gdacze: – W lewo!

Gdacze: – W prawo!

Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much

I rży głośno: – Jestem zuch!

Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!

Kot cichutko miauczy: – Miau.

A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Dzień 5. Przetwory z nabiału Pomoce dydaktyczne w Załączniku 5 (do wydrukowania, jeśli jest to możliwe, albo wypowiadania się na temat wyświetlanych obrazków), online do wykorzystania linki zamieszczone poniżej. https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQhttps://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4  

Pomoce dydaktyczne: obrazki, napisy, karty pracy, filmy edukacyjne

  • Piramida żywienia – zabawa dydaktyczna; Omawiamy usytuowanie produktów mlecznych na piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Dzieci określają, jak często należy spożywać produkty mleczne (codziennie).
  • Piję mleko – słuchanie wiersza Anny Mikiciuk.

Piję mleko

Anna Mikiciuk

Bardzo lubię mleko pić,

Bo ja zdrowo pragnę żyć.

Chcę mieć zęby mocne białe,

Także kości wytrzymałe.

Mleko piję na śniadanie,

Zawsze mam ochotę na nie,

Też wieczorem mi smakuje,

Gdy je mama przygotuje.

Jestem zdrowa i radosna,

Rosnę szybko tak jak sosna.

Mleko moc składników ma,

I o zdrowie moje dba.

Jest najlepsze dla każdego,

Dla młodszego i starszego.

Ono jest najzdrowsze w świecie,

Nic lepszego nie znajdziecie.

  • Jak nazywają się produkty pochodzące z mleka? – rozwiązywanie krzyżówki słuchowej. Przygotowujemy obrazki: nuty, arbuz, baran, igła, ananas, łopata. Rozwiązaniem są pierwsze głoski nazw rzeczy przedstawionych na obrazkach.
  • Skąd się bierze mleko w kartonie? – omówienie i wykonanie przez dzieci historyjki obrazkowej. Najpierw omawiamy kolejne etapy od krowy, jej dojenia, przewozu mleka do mleczarni, przetwarzania i pakowania mleka w kartony, aż do momentu przewozu do sklepu, kupna przez rodziców oraz podania dzieciom do picia.  Dzieci rysują obrazki  i układają je w formie historyjki.
  • Wiosenny twarożek – zajęcie kulinarne. Dzieci wykonują prace według instrukcji. Następnie wspólnie zjadają twarożek.

Piosenka:  https://www.youtube.com/watch?v=0od1aBhqzrE