STATUT
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO
NR 5
W BYTOMIU
BYTOM 2016
PODSTAWY PRAWNE STATUTU PRZEDSZKOLA
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35 i 64 z późn. zm.)
- Konwencję o Prawach Dziecka – uchwaloną przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20. 11. 1989 r. ( Dz. U. Nr 120, poz. 526 z 1991 r.).
- Ustawę z dnia 26.06.1974 r. Kodeks Pracy ( tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
- Ustawę z dnia 26. 01. 1982 r. „Karta Nauczyciela” (Dz. U. z 2014 r. poz. 191 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 357 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.,)
- Rozporządzenie MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2012 r. poz. 977z późn. zm.,)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Z 2003 Nr 6 , poz.69 z późn. zm).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr36, poz.1555 z 1993 r. Nr 83, poz.390 i z 1999 r. nr 67, poz.753 ).
- Uchwała nr XLII/517/12 Pełniącej Funkcje Organów Miasta Bytom działającej za Radę Miejską z dnia 14 września 2012 r. skreślając ust. 2 w § 3 Uchwały Art. 12 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U RP z 18 lipca 2012 r. poz.827)
- Uchwała Nr XII/164/07 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 19.06.2007 r.w sprawie określenia zasad obsługi finansowo – księgowej Przedszkoli Miejskich prowadzonych przez Gminę Bytom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Z 2015 r., poz 1270)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem (Dz. U. z 2015 r.,poz 1113)
§ 1
- Przedszkole nosi nazwę: PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 5 W BYTOMIU.
- Przedszkole jest placówką publiczną. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Bytom. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty – Delegatura w Gliwicach.
- Siedzibą przedszkola jest budynek przy Alei Legionów 6 w Bytomiu.
- Przedszkole używa treść pieczęci brzmieniem:
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 5
w Bytomiu
ul. Aleja Legionów 6
tel. 787-71-19,
Regon 271068491* NIP 626-26-24-874 - Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu. W uzasadnionych przypadkach może być używany skrót nazwy P-5
§ 2
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze pięciu godzin dziennie od poniedziałku do piątku. Dodatkowe usługi świadczone przez przedszkole wykraczające poza czas bezpłatny są odpłatne zgodnie z Uchwała nr XXXI/428/14 z dnia 28 kwietnia 2014 r.w sprawie opłat za świadczenia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Bytom.Praca wychowawczo – dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów prawnych.
- Cele wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne
w edukacji szkolnej;
11) kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania;
12) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych;
13) w przedszkolach umożliwiających dzieciom należącym do mniejszości narodowych
i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie
z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 573 oraz z 2016 r. poz. 749), podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym poprzez rozbudzanie ich świadomości narodowej, etnicznej i językowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych; - Przedszkole realizuje cele poprzez:
1)Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, odpowiedni, planowy dobór treści, form
i metod pracy z dzieckiem, uwzględniając jego możliwości, potrzeby
i zainteresowania , a także wymogi otaczającej, zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
2) Współdziałanie z rodziną, pomoc jej w wychowaniu dzieci, przygotowaniu ich do nauki szkolnej w formie konsultacji indywidualnych, zebrań grupowych, organizacji imprez okolicznościowych, zajęć otwartych.
3) Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przepisami i obowiązującą w przedszkolu procedurą udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest:
• każdemu dziecku, które potrzebuje wsparcia ze względu na występujące trudności edukacyjne bądź ze względu na jego szczególne uzdolnienia,
• rodzicom wychowanków oraz nauczycielom, wspierając ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijając ich umiejętności wychowawcze w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń celem zwiększenia efektywności udzielanej dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
1) Za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor.
2) Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści odpowiedzialni są za jakość udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu organizowania jest w trakcie:
• bieżącej pracy wychowawczo-dydaktycznej,
• zajęć specjalistycznych; korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć rozwijających uzdolnienia dzieci;
1) Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
2) Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej. - W przedszkolu organizuje się w ramach planu zajęć przedszkolnych naukę religii na życzenie rodziców /prawnych opiekunów/ wyrażone w formie pisemnej.
1) nauczanie religii odbywa się w grupie dzieci 5-6 – letnich na podstawie programu opracowanego i zatwierdzonego przez właściwe władze kościelne, w wymiarze 2 zajęć tygodniowo w czasie 30 minut jedno zajęcie,
2) przedszkole zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego skierowania do danego przedszkola wydanego przez właściwego biskupa diecezjalnego bądź właściwe władze zwierzchnie innych kościołów i związków wyznaniowych,
3) przedszkole ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu wychowanków,
4) dzieci nie uczęszczające na lekcje religii mają zapewnioną opiekę nauczyciela,
5) nauczyciela religii wizytuje wizytator wyznaczony przez biskupa, natomiast metodycznie podlega on dyrektorowi przedszkola,
6) przedszkole umożliwia rodzicom (prawnym opiekunom) spotkanie z nauczycielem religii,
7) jeżeli w przedszkolu na naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole, w porozumieniu
z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w pozaprzedszkolnym punkcie katechetycznym. - Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę. W swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy BHP i ppoż.
1) Przedszkole zobowiązane jest do pełnienia funkcji opiekuńczych względem przebywających w nim dzieci, mając na uwadze ochronę ich życia i zdrowia.
2) Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza przedszkolem.
3)Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców lub osobę upoważnioną na piśmie przez rodziców. Rodzice przyjmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez osobę upoważnioną.
4) Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci określa obowiązująca
w przedszkolu procedura przyprowadzania i odbierania dzieci.
5) W czasie zajęć w przedszkolu bezpośrednią opiekę i odpowiedzialność sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia
• obowiązkiem nauczyciela jest obserwować, sumiennie nadzorować dzieci oraz udzielać natychmiastowej pomocy w sytuacji gdy ta pomoc jest konieczna,
• nauczyciel ma obowiązek powiadomić dyrektora bądź w razie jego nieobecności osobę zastępującą dyrektora o zaistniałym wypadku.
1) W grupach młodszych jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki.
2)Nauczyciel ma prawo opuścić oddział dzieci dopiero w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, po przekazaniu mu bieżących informacji dotyczących wychowanków.
3)Nauczyciel może opuścić oddział w sytuacji nagłej tylko wtedy gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi.
4)Za bezpieczeństwo dzieci podczas imprez, uroczystości, festynów, organizowanych poza godzinami pracy przedszkola odpowiadają wyznaczeni pracownicy przedszkola, rodzice bądź opiekunowie dziecka.
5)Podczas zajęć i zabaw w przedszkolu oraz w ogrodzie wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola (pomoc nauczyciela, woźną).Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć i zabaw w przedszkolu oraz ogrodzie nauczyciel powinien skontrolować salę, teren, sprzęt i inne urządzenia lub zlecić tą czynność innemu pracownikowi (pomoc nauczyciela, woźna)
6) W trakcie zajęć poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci jednej osoby dorosłej. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek wpisać do zeszytu zaznaczając liczbę dzieci, godzinę wyjścia i powrotu.
7)Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość przepisów ruchu drogowego przestrzeganie tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi.
8)W wycieczce poza terenem Bytomia mogą brać udział dzieci, których rodzice wyrazili zgodę na piśmie.
9) Nauczyciel organizujący wycieczkę zobowiązany jest do sporządzenia karty wycieczki, w której określony jest program wycieczki, lista uczestników, imię i nazwisko kierownika i opiekunów oraz do przedłożenia jej dyrektorowi przedszkola celem zatwierdzenia.
10) W przedszkolu nie mogą być stosowane żadne zabiegi lekarskie (poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach). W przypadku koniecznego podawania leków dzieciom na terenie przedszkola, rodzice zobowiązani są przedstawić nauczycielowi zaświadczenie lekarskie określające nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia. Pracownik przedszkola musi wyrazić pisemną zgodę na podawanie leku dziecku.
11)W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel, dyrektor lub wicedyrektor informuje rodziców o jego stanie zdrowia a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
12)W sytuacji nagłej wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców, dziecko powierzone zostaje opiece lekarza a w obecności nauczyciela lub dyrektora pozostaje do czasu pojawienia się rodziców lub prawnych opiekunów.
13)Wszelkie przypadki zachorowań dziecka na terenie przedszkola odnotowywane są przez nauczycieli w „Rejestrze nagłych zachorowań”.
14) W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
15)Każdy nauczyciel zobligowany jest do doskonalenia swoich umiejętności w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej.
7. Przedszkole realizuje zadania w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, która zawiera 17 obszarów działalności edukacyjnej:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec).
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, w tym z uwzględnieniem potrzeb dzieci niesłyszących posługujących się językiem migowym.
8. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie:W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – nie więcej niż jedną piątą czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację:
a) dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne),
b) pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego – zespołowi nauczycieli i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej przeprowadzającym, w razie potrzeby związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pogłębioną diagnozę dziecka.
9. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, stosuje w swych działaniach obowiązujące przepisy BHP i p-poż.,
- współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc,
- udziela dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej , która polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności:
• z niepełnosprawności ;
• z niedostosowania społecznego;
• z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
• ze szczególnych uzdolnień;
• ze specyficznych trudności w uczeniu się;
• z zaburzeń komunikacji językowej
• z choroby przewlekłej;
• z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
• z niepowodzeń edukacyjnych;
• z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
• z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
a) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
b) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
– rodzicami dziecka,
– poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
– innymi przedszkolami,
– instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci,
c) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
– rodzica dziecka,
– dyrektora przedszkola,
– nauczyciela, wychowawcy,
– poradni,
– asystenta edukacji romskiej,
– pomocy nauczyciela,
– pracownika socjalnego,
– asystenta rodziny,
– kuratora sądowego;
d) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
– zajęć rozwijających uzdolnienia
– zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeterapeutycznym, – porad i konsultacji.
e) W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
f) Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści w przedszkolu, rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne dziecka, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
g) Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
h) W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca grupy lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym dyrektora przedszkola.
i) Wychowawca grupy lub dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
j) W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę grupy lub dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną odpowiednio wychowawca grupy lub dyrektor przedszkola, planują i koordynują udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalają formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
k) Pomoc psychologiczno – pedagogiczną stosuje się odpowiednio do dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnienia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach.
5) obejmuje kształceniem specjalnym dzieci niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w przedszkolach ogólnodostępnych,
przedszkolach oddziałach integracyjnych, przedszkolach oddziałach specjalnych,
innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach;
• dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla dziecka indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.”
10. Przedszkole zobowiązane jest do pełnienia funkcji opiekuńczych względem przebywających w nim dzieci, mając na uwadze ochronę ich życia i zdrowia. Zasadzie tej również podlegają rodzice lub prawni opiekunowie dziecka, których obowiązkiem jest osobiste przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola. Na życzenie rodziców dzieci mogą być odbierane również przez upoważnione na piśmie osoby, które zapewnią dziecku pełne bezpieczeństwo. Osoba odbierająca dziecko musi być trzeźwa.
§ 3
Organami przedszkola są:
1. Dyrektor przedszkola
2. Rada pedagogiczna
3. Rada Rodziców jeżeli zostanie powołana.
1. Do kompetencji dyrektora przedszkola należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą działalnością przedszkola, wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, w szczególności:
– opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców do dnia 15 września roku szkolnego,
– przed zakończeniem każdego roku szkolnego przedstawianie radzie pedagogicznej i radzie rodziców informacji na temat realizacji planu nadzoru,
c) stwarzanie warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego wychowanków,
d) realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
e) dysponowanie środkami finansowymi zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
f) realizowanie zadań wynikających z przepisów dotyczących awansu zawodowego nauczycieli,
g) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
1) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki,
2) Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną.
3) Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
4) Dyrektor jest obowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia są naruszone.
5) Dyrektor może tworzyć zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
6) Dyrektor jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
7) Dyrektor przedszkola na wniosek nauczycieli dopuszcza do użytku wewnętrznego program wychowania przedszkolnego zgodnych z podstawą programową.
8) Dyrektor odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
2. W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia dzieci.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać także udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
1) Zebrania plenarne rady pedagogicznej organizowane są, co najmniej 4 razy w ciągu roku (przed rozpoczęciem roku szkolnego, podsumowujące wstępną obserwację, półroczne, podsumowujące rok szkolny) oraz w miarę potrzeb.
2) Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
3) Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planów pracy placówki,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
c) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
d) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
e) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację przedszkola, zwłaszcza ramowy rozkład dnia,
b) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń i nagród,
c) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz przydziału czynności dodatkowych,
d) kandydatów na stanowisko dyrektora przedszkola oraz inne stanowiska kierownicze
e) zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego.
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt i uchwala statut przedszkola oraz dokonuje w nim zmian.
4) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli
i innych pracowników przedszkola.
5) Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
6) W przypadkach określonych w pkt. 5) organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany do
przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i powiadomienia o jego wyniku rady pedagogicznej
w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
7) Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności zgodnie ze statutem przedszkola. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
3. W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dziecka i która jest społecznie działającym na rzecz przedszkola organem.
1) W skład rady rodziców wchodzą osoby wybrane na zebraniu ogólnym rozpoczynającym rok szkolny na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń.
2) W skład Rad Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola.
a) W wyborach, o których mowa w pkt. 2), jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
3) Do zadań i kompetencji rady rodziców należy w szczególności:
a) uczestniczenie w życiu przedszkola w celu podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokojenia potrzeb dzieci,
b) współdziałanie z radą pedagogiczną,
c) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
– programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli;
– programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców;
d) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola, który opracowuje dyrektor przedszkola w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia w wyniku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
e) opiniowanie statutu przedszkola;
f) opiniowanie projektu plan finansowy składanego przez dyrektora przedszkola;
g) opiniowanie zgody dyrektora przedszkola na działanie stowarzyszeń i organizacji na terenie przedszkola;
h) wyznaczenie swojego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola;
i) opiniowanie statutu przedszkola,
4) Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
5) W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
6) Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców.
7) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności w którym określa w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola,
8) Zebrania rady rodziców są protokołowane.
9) W posiedzeniu rady rodziców uczestniczyć może głosem doradczym dyrektor placówki. Do udziału w posiedzeniach zaproszone mogą być również z głosem doradczym inne osoby.
10) Rada rodziców opiniuje ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego.
7. Organy przedszkola współpracują ze sobą zachowując prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
8. Organy przedszkola zapewniają bieżącą wymianę informacji między sobą.
9. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju
wychowanków oraz podnoszenie poziomu placówki.
10. Sprawy sporne pomiędzy organami a dyrektorem przedszkola rozstrzyga organ prowadzący
w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
11. Wezwany organ jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku zainteresowane strony w ciągu 14 dni od zawiadomienia.
§ 4
1. Statut określa organizację przedszkola z uwzględnieniem przepisów § 5 – 6
§ 5
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
2. Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25,
3. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:
1) podstawy programowej opracowanej przez MEN,
2) programu wychowania przedszkolnego – dopuszcza do użytku wewnętrznego dyrektor przedszkola na wniosek nauczycieli. Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub paragram opracowany przez autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami,
3) dopuszcza się realizację programów dodatkowych rozwijających możliwości dziecka, realizowane po podstawie programowej.
4. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z zajęć dodatkowych:
1) oferta zajęć dodatkowych powinna w sposób szczególny uwzględniać wiek dzieci i ich możliwości,
2) zajęcia dodatkowe nie mogą być organizowane w czasie przeznaczonych na realizację postawy programowej wychowania przedszkolnego,
3) czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić przeciętnie:
dzieci w wieku 3 – 4 lat – ok. 15 minut
dzieci w wieku 5 – 6 lat – ok. 30 minut
Godziny prowadzenia ustalone są na początku każdego roku szkolnego.
6) osoby prowadzące zajęcia dodatkowe winny posiadać stosowne kwalifikacje,
7) dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe odbierane są przez osoby prowadzące te zajęcia od nauczycieli poszczególnych grup a po zajęciach ponownie przekazane nauczycielom.
§ 6
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowana do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 7
1. Przedszkole jest wielooddziałowe.
§ 8
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 9
1. Organizację pracy w ciągu dnia określa szczegółowy rozkład dnia w przedszkolu, w tym ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych określa dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono oddział ustalają dla tego
oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań dzieci.
§ 10
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok kalendarzowy z wyjątkiem przerw ustalonych z organem
prowadzącym.
2. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest z organem prowadzącym na wniosek dyrektora
przedszkola w tym, że czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie jest krótszy niż 5 godzin dziennie.
1) Ewidencja liczby godzin pobytu dziecka w przedszkolu prowadzona jest w systemie elektronicznym, rejestrującym godzinę przyprowadzania i odbioru dziecka z przedszkola, przy czym pierwsze 5 godzin pobytu dziecka w przedszkolu jest czasem bezpłatnym.
3. Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są na wniosek rady pedagogicznej z organem
prowadzącym przedszkole. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzanie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo – gospodarczych.
4. Przedszkole jest jednolitą jednostką budżetową.
Przedszkole działa jako jednostka budżetowa prowadząca samodzielną gospodarkę finansową, a księgi rachunkowe znajdują się w Przedszkolu Miejskim Nr 8 w Bytomiu z siedzibą przy ul. Wrocławskiej 44, 41 -902 Bytom.
5. Zasady odpłatności za wyżywienie dzieci w przedszkolu oraz zasady korzystania z posiłków określają odrębne przepisy ustalone przez organ prowadzący przedszkole.
6. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników określają odrębne przepisy ustalone przez organ prowadzący przedszkole.
§ 11
1. W przedszkolu zatrudnia się: dyrektora, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy. Nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany
przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności”.
3. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo- dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
1) Zakres zadań nauczyciela obejmuje ponadto:
a) wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – moralnej i przyrodniczej wzbogaconej o zasób jego własnej inicjatywy,
b) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, dążenie do pobudzenia procesów rozwojowych do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy,
c) w pracy dydaktyczno – wychowawczej współpracę z psychologiem i innymi specjalistami, służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów, prowadzenie dokumentacji swojej pracy oraz obserwacji pedagogicznych,
d) korzystanie w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej ,
e) otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków,
f) dostosowanie metod i form pracy do jego możliwości zgodnie z zasadą indywidualizacji i podmiotowego podejścia do dziecka,
g) współpracę z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych,
h) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
i) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci poprzez:
– natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci zagrażających bezpieczeństwu dzieci,
– zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w ogrodzie
i zawiadamianie pracownika obsługi przedszkola o fakcie przebywania osób postronnych
– niezwłoczne zawiadamianie dyrektora przedszkola o wszelkich zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków,
j) wspierać każde dziecko w jego rozwoju;
k) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
l) dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji,
pokoju, przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów”;
m) w ramach obowiązkowego czasu pracy prowadzić obserwację i analizę gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną);
Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów tworzących Zespół należy w szczególności:
– rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dzieci, w tym predyspozycji i uzdolnień,
– określenie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
– dokonywania okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych i innych zajęć stosownie do potrzeb,
– przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
– opracowanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
– opracowanie i wdrażanie planów działań wspierających dzieci , mających opinię poradni psychologiczno – pedagogiczną , w tym poradni specjalistycznej,
– podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych , w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
– organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla wychowanków , ich rodziców i nauczycieli,
– podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków , rodziców
i nauczycieli,
– wspieranie rodziców w ich działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
– współpracowanie z instytucjami wspierającymi planowanie i realizacja zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych.
Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego .
Szczegółowy zakres obowiązków nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi przedszkola określa zakres czynności znajdujących się w teczkach osobowych poszczególnych pracowników.
4. Do wykonywania prac administracyjno – gospodarczych zatrudnieni są pracownicy w liczbie uzależnionej od potrzeb w roku szkolnym. Strukturę potrzeb limituje projekt organizacji przedszkola. Liczbę pracowników ustala Dyrektor przedszkola a zatwierdza organ prowadzący. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracyjni i obsługowi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
1) Pracownicy administracji i obsługi współuczestniczą w procesie wychowawczo – opiekuńczym m.in. poprzez:
– troskę o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu,
– współpracę w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą i poszanowania ich godności osobistej,
– usuwanie i zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zaniedbań i zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo dzieci,
5. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy i znajdują się one w aktach osobowych pracowników placówki.
1) Intendent ds. zaopatrzenia i żywienia wykonuje prace związane z całością spraw dotyczących żywienia, a w szczególności:
a) odpowiada za rzetelne i terminowe prowadzenie spraw żywieniowych,
b) sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola (pion żywieniowy ),
c) zaopatruje przedszkole w żywność i sprzęt kuchenny,
d) nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie kuchni: przygotowanie i porcjowanie posiłków zgodnie z normami, prawidłowe gospodarowanie produktami spożywczymi, przestrzeganie czystości, wykorzystanie produktów do przygotowywanych posiłków zgodnie z przeznaczeniem,
e) sporządza jadłospisy zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością, jadłospisy są wywieszane w holu na gazetce,
f) prowadzi magazyn żywieniowy i dokumentacje magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
g) prowadzi zestawienia i sprawozdawczość w zakresie żywienia dzieci i personelu,
h) zabezpiecza magazyny przed kradzieżą, pożarem, zniszczeniem,
i) wykonuje inne czynności polecone przez Dyrektora przedszkola wynikające z organizacji pracy w placówce.
2) Kucharz odpowiada za:
a) przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych, dyscypliny pracy BHP i p-poż.,
b) uczestniczenie w planowaniu jadłospisów i przygotowywanie według niego posiłków,
c) pobieranie produktów spożywczych z magazynu w ilościach przewidzianych recepturą i odpowiednie zabezpieczenie ich przed użyciem ( kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych ),
d) przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonaniem,
e) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawanie ich o wyznaczonych godzinach,
f) przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej,
g) utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbanie o czystości pomieszczeń kuchennych,
h) wykonywanie innych czynności poleconych przez Dyrektora przedszkola i samodzielnego referenta ds. zaopatrzenia i żywienia wynikających z organizacji pracy w przedszkolu.
3) Pomoc kuchenna zobowiązana jest :
a) pomagać kucharzowi w przyrządzaniu posiłków,
b) utrzymywać) czystość i porządek na stanowisku pracy, przestrzegać zasad higieniczno-sanitarnych, BHP i p-poż. oraz dyscypliny pracy,
c) przygotowywać potrawy zgodnie z wytycznymi kucharki i prawidłowo gospodarować artykułami spożywczymi,
d) myć) , wyparzać) naczynia i sprzęt kuchenny oraz sprzątać pomieszczenia kuchenne,
e) odpowiadać za naczynia i sprzęt znajdujący się w kuchni,
f) pomagać w zaopatrywaniu przedszkola w artykuły spożywcze i sprzęty stanowiące wyposażenie kuchni,
g) wykonywać inne polecenia Dyrektora, samodzielnego referenta ds. zaopatrzenia i żywienia oraz kucharki związanych a organizacją pracy przedszkola.
4) Woźna zobowiązana jest:
a) współpracować z nauczycielką przydzielonej grupy w zakresie wychowania i opieki nad dziećmi:
– pomagać dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się,
– pomagać nauczycielce w czasie spacerów i wycieczek,
– pomagać dzieciom w czynnościach higieniczno- sanitarnych,
– brać udział w przygotowaniu pomocy do zajęć , sprzątać po „małych przygodach”,
– pomagać przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających,
– dbać o porządek i estetykę wśród zabawek w kącikach zainteresowań, wykonywać inne polecenia nauczycielki,
b) znać i przestrzegać przepisy BHP i p-poż. w czasie wykonywania pracy, odpowiednio zabezpieczać przed dziećmi produkty chemiczne pobrane do utrzymania czystości oraz właściwe gospodarować nimi,
c) umiejętnie posługiwać się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
d) zabezpieczać przed kradzieżą rzeczy i przedmioty znajdujące się w przedszkolu,
e) nie udzielać rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadaniem nauczycielki,
f) pełnić dyżury w szatni zgodnie z harmonogramem.
5) Pomoc nauczycielki przedszkola zobowiązana jest:
a) spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do dzieci polecone przez nauczyciela danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności w ciągu dnia,
b) utrzymać czystość i porządek w przydzielonych pomieszczeniach,
c) wykonywać inne czynności polecone przez Dyrektora wynikające z organizacji pracy przedszkola.
6) Dozorca w przedszkolu zobowiązany jest:
a) utrzymywać w czystości otoczenie i teren przedszkola,
b) odśnieżać, posypywać piaskiem (zależnie od potrzeb) przydzielony teren.
7) Rzemieślnik w przedszkolu zobowiązany jest:
a) dokonywać drobnych napraw sprzętu przedszkolnego, zabawek i urządzeń, utrzymywać w czystości otoczenie i teren przedszkola,
b) załatwiać zlecone czynności związane z zakupem i dostarczaniem produktów żywnościowych i sprzętu.
5. Pracownicy zobowiązani są do wykonywania innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji placówki.
6. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowej w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
§ 12
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym
w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a
2. Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
2a. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
3. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
3a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 2, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny,
w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
§ 13
1. Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawo do:
1) akceptacji takimi, jakie są,
2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebują,
3) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
4) aktywnej dyskusji z dzieckiem i dorosłymi,
5) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
6) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego z zasadami higieny pracy umysłowej,
2. Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie to jest dobrowolne.
1) opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice, bądź prawni opiekunowie do końca września.
3. Liczba miejsc w przedszkolu ustalona jest przez organ prowadzący placówkę.
§ 14
1. Dyrektor w porozumieniu z Rada Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka
z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) nieobecności dziecka trwającej ponad jeden miesiąc i nie zgłoszenie tego faktu do przedszkola;
b) nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu;
c) w przypadku nie uiszczenia opłat za przedszkole;
d) utajenia przy wypełnianiu karty zgłoszenia, choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie.
Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
2. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie
z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
§ 15
1. Nauczyciel realizuje zadania związane z:
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
2. Nauczyciel współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami), udziela informacji dotyczących dziecka podczas konsultacji indywidualnych, organizuje zebrania grupowe, dwa razy do roku prowadzi zajęcia otwarte.
3. Nauczyciel przedszkola wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Powyższą informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu.
§ 16
1. Do podstawowych obowiązków rodziców (opiekunów) dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu,
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory, pomoce,
3) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
6) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
7) ubezpieczenie dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków w wybranej do końca września danego roku przez ogół rodziców firmie ubezpieczeniowej,
8) przyprowadzać do przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej, nie powinno się przyprowadzać dzieci przeziębionych, zakatarzonych i z innymi objawami chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka nauczyciel ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola;
9) respektować czas pracy przedszkola, w przypadku pozostawienia dzieci po określonej organizacji pracy przedszkola, kosztami sprawowania opieki zostają obciążeni rodzice,
10) rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi przedszkolnemu, są obowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
– zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
– informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka o realizacji tego obowiązku;
– na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku, poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym oraz określić warunki jego spełniania, uwzględniając konieczność uzyskania przez dziecko przed rozpoczęciem spełniania obowiązku szkolnego opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
– niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji; przez niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej należy rozumieć nieusprawiedliwiona nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%;
11) na wniosek rodziców przygotowanie do rozpoczęcia nauki w szkole mogą rozpocząć dzieci 5 – letnie, jeżeli wykazują dojrzałość potwierdzoną opinią poradni psychologiczno -pedagogicznej;
12) rodzice mają obowiązek wspierać nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
1. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola
i planów pracy w danym oddziale,
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swego dziecka,
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności
wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy
przedszkola,
5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – Radę Rodziców;
o przekazywanych sprawach powinien być powiadomiony Dyrektor przedszkola,
6) znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola oraz z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
7) aktywnego włączania się w życie przedszkola,
8) współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla dzieci
i rodziców,
9) uzyskiwania informacji o gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiągnięciu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać.
2. Rodzice i nauczyciele są zobowiązani współpracować ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
3. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny Dyrektora.
4. Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania i opieki dotyczących ich dzieci nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji
§ 17
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo -wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
4) poszanowania jego godności osobistej,
5) poszanowania własności,
6) opieki i ochrony,
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
8) akceptacji jego osoby.
§ 18
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się: wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń dla rodziców, udostępnienie zainteresowanym Statutu przez dyrektora przedszkola, zamieszczenie Statutu na stronie internetowej przedszkola.
3. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych statucie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela oraz rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw.
6. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
§ 19
1. Statut Przedszkola po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną Uchwałą nr IX/2016/2017
z dnia 30 sierpnia 2016 r. wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r.
2. Traci moc statut uchwalony przez Radę Pedagogiczną z dnia 31 sierpnia 2015 r.
Załącznik
do protokołu
Rady Pedagogicznej
z dnia 30.08.2016 r.
w sprawie zmian w statucie Przedszkola Miejskiego Nr 5 w Bytomiu
Podstawa prawna:
• Na podstawie art.50 ust.2, pkt 1ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty ( Dz. U. Nr 256 z 2004; poz: 2472 z późn. zm.) w związku z art 52, ust. 2 tejże ustawy Rada Pedagogiczna Przedszkola Miejskiego nr 29 w Bytomiu uchwala, co następuje:
§ 1
W statucie przedszkola dokonuje się następujących zmian:
§ 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Cele wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się
w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne
w edukacji szkolnej;
11) kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania;
12) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych;
13) w przedszkolach umożliwiających dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 573 oraz z 2016 r. poz. 749), podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym poprzez rozbudzanie ich świadomości narodowej, etnicznej i językowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych.
§ 2 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
4. Przedszkole realizuje cele poprzez:
1. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, odpowiedni, planowy dobór treści, form
i metod pracy z dzieckiem, uwzględniając jego możliwości, potrzeby i zainteresowania , a także wymogi otaczającej, zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
2. Współdziałanie z rodziną, pomoc jej w wychowaniu dzieci, przygotowaniu ich do nauki szkolnej w formie konsultacji indywidualnych, zebrań grupowych, organizacji imprez okolicznościowych, zajęć otwartych.
3. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przepisami i obowiązującą w przedszkolu procedurą udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest:
• każdemu dziecku, które potrzebuje wsparcia ze względu na występujące trudności edukacyjne bądź ze względu na jego szczególne uzdolnienia,
• rodzicom wychowanków oraz nauczycielom, wspierając ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijając ich umiejętności wychowawcze w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń celem zwiększenia efektywności udzielanej dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
1. Za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor.
2. Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści odpowiedzialni są za jakość udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu organizowania jest w trakcie:
• bieżącej pracy wychowawczo-dydaktycznej,
• zajęć specjalistycznych; korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć rozwijających uzdolnienia dzieci;
1. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
2. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
§ 2 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
6. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę. W swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy BHP i ppoż.
1) Przedszkole zobowiązane jest do pełnienia funkcji opiekuńczych względem przebywających w nim dzieci, mając na uwadze ochronę ich życia i zdrowia.
2) Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza przedszkolem.
3) Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców lub osobę upoważnioną na piśmie przez rodziców. Rodzice przyjmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez osobę upoważnioną.
4) Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci określa obowiązująca
w przedszkolu procedura przyprowadzania i odbierania dzieci.
5) W czasie zajęć w przedszkolu bezpośrednią opiekę i odpowiedzialność sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia
• obowiązkiem nauczyciela jest obserwować, sumiennie nadzorować dzieci oraz udzielać natychmiastowej pomocy w sytuacji gdy ta pomoc jest konieczna,
• nauczyciel ma obowiązek powiadomić dyrektora bądź w razie jego nieobecności osobę zastępującą dyrektora o zaistniałym wypadku.
1) W grupach młodszych jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga
w sprawowaniu opieki.
2) Nauczyciel ma prawo opuścić oddział dzieci dopiero w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, po przekazaniu mu bieżących informacji dotyczących wychowanków.
3) Nauczyciel może opuścić oddział w sytuacji nagłej tylko wtedy gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi.
4) Za bezpieczeństwo dzieci podczas imprez, uroczystości, festynów, organizowanych poza godzinami pracy przedszkola odpowiadają wyznaczeni pracownicy przedszkola, rodzice bądź opiekunowie dziecka.
5) Podczas zajęć i zabaw w przedszkolu oraz w ogrodzie wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola (pomoc nauczyciela, woźną).Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć i zabaw w przedszkolu oraz ogrodzie nauczyciel powinien skontrolować salę, teren, sprzęt i inne urządzenia lub zlecić tą czynność innemu pracownikowi (pomoc nauczyciela, woźna)
6) W trakcie zajęć poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci jednej osoby dorosłej. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek wpisać do zeszytu zaznaczając liczbę dzieci, godzinę wyjścia i powrotu.
7) Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość przepisów ruchu drogowego przestrzeganie tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi.
8) W wycieczce poza terenem Bytomia mogą brać udział dzieci, których rodzice wyrazili zgodę na piśmie.
9) Nauczyciel organizujący wycieczkę zobowiązany jest do sporządzenia karty wycieczki, w której określony jest program wycieczki, lista uczestników, imię i nazwisko kierownika i opiekunów oraz do przedłożenia jej dyrektorowi przedszkola celem zatwierdzenia.
10) W przedszkolu nie mogą być stosowane żadne zabiegi lekarskie (poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach). W przypadku koniecznego podawania leków dzieciom na terenie przedszkola, rodzice zobowiązani są przedstawić nauczycielowi zaświadczenie lekarskie określające nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia. Pracownik przedszkola musi wyrazić pisemną zgodę na podawanie leku dziecku.
11) W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel, dyrektor lub wicedyrektor informuje rodziców o jego stanie zdrowia a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
12) W sytuacji nagłej wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców, dziecko powierzone zostaje opiece lekarza a w obecności nauczyciela lub dyrektora pozostaje do czasu pojawienia się rodziców lub prawnych opiekunów.
13) Wszelkie przypadki zachorowań dziecka na terenie przedszkola odnotowywane są przez nauczycieli w „Rejestrze nagłych zachorowań”.
14) W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
15) Każdy nauczyciel zobligowany jest do doskonalenia swoich umiejętności w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej.
§ 2 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
7. Przedszkole realizuje zadania w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, która zawiera 17 obszarów działalności edukacyjnej:
1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
3) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7) Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8) Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec).
9) Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
10) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
11) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14) Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
15) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
16) Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
17) Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r.
o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, w tym z uwzględnieniem potrzeb dzieci niesłyszących posługujących się językiem migowym.
§ 2 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
8. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie:
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci
w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – nie więcej niż jedną piątą czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację:
a) dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne),
b) pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego – zespołowi nauczycieli i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej przeprowadzającym, w razie potrzeby związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pogłębioną diagnozę dziecka.
§ 10 ust. 2 dodaje się pkt. 1), który otrzymuje brzmienie:
1) „Ewidencja liczby godzin pobytu dziecka w przedszkolu prowadzona jest w systemie elektronicznym, rejestrującym godzinę przyprowadzania i odbioru dziecka z przedszkola, przy czym pierwsze 5 godzin pobytu dziecka w przedszkolu jest czasem bezpłatnym.”
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi przedszkola.
§ 3
Dyrektor czyni się odpowiedzialnym za opracowanie jednolitego tekstu statutu, uwzględniającego zmiany wynikające z niniejszej uchwały.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r.