KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 5 W BYTOMIU
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w następujących aktach prawnych:
§ Ustawa o systemie oświaty oraz akty wykonawcze do ustawy.
§Podstawa prawna wychowania przedszkolnego.
§Statut przedszkola
§Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U, Nr 168,poz.1324).
CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA
- rozbudzanie w dziecku poczucia odpowiedzialności i przynależności do społeczności lokalnej,państwowej, świata przyrody
- zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowania do codziennego życia
- integrowanie z grupą przedszkolną ,środowiskiem lokalnym
- uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowiek
- kształtowanie człowieka radzącego sobie z trudnościami i świadomego konsekwencji swoich zachowań
MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole:
- Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne.
- Wspiera działania edukacyjne, wychowawcze rodziców.
- Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz normami społecznymi i moralnymi.
- Analizuje i ocenia efekty pracy.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Nasze przedszkole jest placówką przyjazną ,przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole , nastawioną na osiągnięcie sukcesów.
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia ich potrzeby indywidualne.
- Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka,przeciwdziała izolacji społecznej oraz nietolerancji wobec odmienności.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby , umożliwia mu wszechstronny rozwój.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną , kompetentną ,zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji,uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych oraz zajęciach dodatkowych, co pozwala na poznawanie otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobro, piękno ,prawda.
- Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku.
„ KIEDY ŚMIEJE SIĘ DZIECKO ŚMIEJE SIĘ CAŁY ŚWIAT „- J. KORCZAK
Celem naszym jest, aby dzieci bez widocznego wysiłku, bez dużego stresu, bez płaczu osiągnęły granice, które będą nas zdumiewały.
Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik, aby rysowały, tańczyły, śpiewały oraz posiadały niepohamowany głód wiedzy.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko w naszym przedszkolu :
- Dziecko w naszym przedszkolu jest : ciekawe świata, radosne, ufne.
- Dziecko ma prawo odmówić uczestnictwa w określonej działalności
zabawowej bądź edukacyjnej z ważnych dla niego powodów. - Dziecko ma prawo do odpoczynku i odosobnienia.
- Dziecko uczone jest tolerancji w stosunku do innych ludzi, jest kulturalne.
- Dziecko rozumie potrzebę dbania i szanowania środowiska przyrodniczego.
- Dziecko uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Dziecko uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Dziecko jest świadome zagrożeń.
- Dziecko jest twórcze i samodzielne.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
Dziecko kończące Przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole
WYKAZUJE:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania nowych rzeczy
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem)
- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi)
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- samodzielność
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
- radość z własnych osiągnięć, odczuwa satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
POSIADA:
- zdolność do obdarzania nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- podstawową wiedzę o świecie
ROZUMIE, ZNA:
- prawa dziecka, respektuje prawa innych ludzi
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny i dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- zasady kultury współżycia, postępowania
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną)
- przestrzega ww zasad
NIE OBAWIA SIĘ:
- występować publicznie
- reprezentować grupę, przedszkole
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami
- wykazywać inicjatywę w działaniu
- wyrażania swoich uczuć
KRYTERIA SUKCESU:
– Upowszechnianie i akceptacja praw dziecka
– Wzbogacanie ofert edukacyjnej przedszkola
– Poszerzanie oferty zajęć dodatkowych
– Skuteczna realizacja programów własnych
– Skuteczny system diagnozowania dzieci
– Organizacja konkursów międzyprzedszkolnych
– Udział w akcjach charytatywnych
– Integracja ze środowiskiem rodzinnym
– Prężne działanie WDN w naszej palcówce
– Wzbogacanie bazy przedszkola
– Poprawa stanu ogródka przedszkolnego